
 
European Journal of Science and Theology, February 2021, Vol.17, No.1, 79-92 

 

  
_______________________________________________________________________ 

OPINION-FORMING TV STATIONS IN  

THE MIDDLE EAST  

POLITICAL AND RELIGIOUS ASPECTS  

 

Zofia Sawicka
1
, Aldona Piwko

2
 and Andrzej Adamski

1*
 

 
1 University of Information Technology and Management in Rzeszow, ul. Sucharskiego 2, 35-225, 

Rzeszów, Poland 
2 Vistula University, ul. Stokłosy 3, 02-787, Warsaw, Poland 

 (Received 25 April 2020, revised 11 November 2020)  

Abstract 
 

This article concerns the problem of relationship between TV stations on the Middle 

East and their role in presenting terrorism among Arab public opinion The objective of 

this paper is to answer the following questions: How do the major TV stations in the 

Middle East cover terrorism issues and are they related to Islam or do they have other 

conditions? What are the political and religious conditions of their creation and current 

activities? Does the development of new media pose a threat to the media as a tool for 

shaping public opinion in the Middle East? The article touches upon issues related to 

scientific disciplines such as Political science, Communication and media studies, and 

Religion and culture studies.   

 

Keywords: security, mass media, studies, journalism, religions 

 

1. Introduction 

 

The article touches upon issues related to scientific disciplines such as 

security studies, communication and media studies, religion and culture studies. 

The objective of this paper is to answer the following questions: What has the 

television market in the Middle East been shaped and looks like today? How do 

the major TV stations in the Middle East cover terrorism issues and are they 

related to Islam or do they have other conditions? What are the political and 

religious conditions of their creation and current activities? Does the 

development of new media pose a threat to the media as a tool for shaping public 

opinion in the Middle East? 

The research problems discussed above have already been the subject of 

many scientific publications. The added value of this text, however, is the 

holistic and interdisciplinary approach. The authors will base on both the 

literature on the subject, a critical analysis of the Arab media discourse, as well 

as on available reports and their own reflections. The attention of the authors of 

                                                           
*
Corresponding author, e-mail: aadamski@wsiz.edu.pl, tel.: +48 178661463 



 

Sawicka et al/European Journal of Science and Theology 17 (2021), 1, 79-92 

 

  

80 

 

this article focuses on television stations. This is primarily due to the huge and 

multifaceted power of this medium. According to J. Skorus, television as a 

medium of influence can be studied from four main perspectives [1]. The first is 

the technology and possibilities that it offers: live broadcasts, recording, satellite 

broadcasts, creative and manipulation possibilities regarding image and sound. 

The second channel is a way of organizing television broadcasts: agenda setting, 

priming, framing, personalization of communication, genres and formats. The 

third channel is the ritual of participation in the reception of television: on the 

one hand, the paradox of loneliness among millions of viewers, on the other, a 

sense of participation (a para-social relationship). The fourth channel is the 

political economy of television, i.e. advertising and audience [1]; however, this 

channel is less important for television stations in the Middle East. 

The geographical name ‘Middle East’ is used to describe a vast area 

located at the interface of Europe, Asia and Africa. This region is very diverse in 

many respects: ethnic, religious, political, economic. It is inhabited by 

approximately 331 million people, constituting a mosaic of various ethnic, 

national, religious and language groups. However, the area is inseparably 

associated with Islam. This religion is important not only on a spiritual level, but 

also shapes social attitudes and regulates interpersonal relationships in the 

Middle East. It also strongly influences the shape of media systems in that 

region, as well as the content broadcasted by the media [2]. However, please 

note that „the Arab media are ideologically and politically polarised” [3]. One 

cannot, therefore, speak of a single, generally binding editorial line for all Arab 

media. Yes, they are strongly conditioned by culture, Islam and the authorities of 

individual countries, but they differ in their approach to many issues, including 

terrorism. Just as there is no single common interpretation of Islam, it is also 

difficult to find a common practical implementation of the principles of Islam in 

the media. The journalism in Muslim countries depends to a large extent on the 

political system and the political and religious power relations, its shape will 

also be determined by the culture and historical past of the country. In Islam, one 

cannot speak of theology in a Christian sense. However, there are numerous 

discussions and scientific concepts about God and man's relationship towards 

God. This approach can be seen as theology in the European meaning. In the 

Muslim tradition, this thought has been described as calamas, which means 

speech, speaking as discussion.  

 

2. Analysis 

 

2.1. Arab media system and its specificity 

 

The situation on the Arab television market is influenced by various 

factors. Undoubtedly, the media are perceived as powerful instruments in 

political activity. Mass media have been used in revolutions, enabling the 

takeover of power of a particular party. Not without significance is the fact that 

the intensive development of radio and television took place after the end of 



 
Opinion-forming TV stations in the Middle East 

 

  

81 

 

World War II, i.e. at the time when Arabic nationalism and clear anti-colonial 

attitudes of the Middle East community were taking shape. For this reason, the 

governments of individual countries made every effort to ensure that the devices 

used for broadcasting were properly secured. Only state services provided such 

protection. Another, extremely important aspect of the state broadcasting 

authority is controlling the content of published information, and thus shaping it 

in a manner consistent with applicable political and religious norms. 

 Over the past fifty years, the Arab media mass ecosystem has been 

shaped by the policy of authoritarian regimes. Arab states are monopolists on the 

media market and use the media as a propaganda tool whose main task is to 

provide the public with information about the successes of governments [4]. The 

power of Arab regimes maintains thanks to the extensive security apparatus that 

strictly controls citizens. The slightest change in the mood of society can cause 

that a given regime will have huge problems in maintaining stability, which is 

why the media should, according to power, maintain the status quo [4]. 

 Arab media have always been closely associated with politics. The first 

Arab newspaper that appeared in the eighteenth century (published by 

Napoleon) was the official government publication in which the authorities said 

what they expected from citizens. Even then, the newspapers were subsidized by 

their patrons to promote their particular interests.  

The specificity of media discourse in the Arab world is also affected by 

Islam, whose taboos cannot be discussed in the media, as well as some issues in 

the field of Arab culture, such as the social position of women, the issue of 

equality, etc. Islam is a religion that strongly influences the identity and 

formation of its believers and therefore also has a very strong influence on the 

shape of the media system and the professional attitudes of journalists. The 

specificity of Arab culture also gives a privileged role to the electronic media, 

because the spoken word is more esteem than the written one. 

According to the assumptions of four press theories, the media systems of 

the Arab world are authoritarian systems in which the media are completely 

subordinated to power. Political and media structures in Arab states are closely 

connected. This state is to some extent due to the specifics of the Arab world, 

which almost entirely has a colonial past. Independent Arab states arose until the 

1960s and chose the authoritarian system of government as a way to strengthen 

new national identities. The media, which became dependent on power, was also 

subordinated to the national-forming role. The press and electronic media have 

been subject to strict censorship and never cross the border set by a regime. Most 

of the media is state-owned, only a few are in private hands, which, however, 

does not result in their independence, as their owners are people closely 

associated with the authorities. 

William A. Rugh makes an interesting classification of Arab media 

systems by dividing them into four categories [5]. The first is the so-called 

mobilization media, which are present in countries where significant political 

changes took place, such as Syria, Libya, Iraq (until 2003), Sudan. All of these 

countries experienced European colonialism, and their media systems developed 



 

Sawicka et al/European Journal of Science and Theology 17 (2021), 1, 79-92 

 

  

82 

 

in times of intense political change - growing nationalism and anti-imperial 

sentiment, often with the party's leading role in politics. The development of the 

media went through subsequent stages, which ended in a sense of appropriation 

by the authorities. Governments directly control mass media legally and 

illegally, giving them direct clues as to the interpretation of reality they desire. 

The second category of media systems are loyalist media that are present 

in countries such as Saudi Arabia, Qatar, United Arab Emirates, Bahrain, Oman 

and Palestine. These countries have experienced a steady, linear growth of the 

authoritarian system, although there were times when freedom of speech was 

slightly greater than usual in this type of political regime. Political parties played 

very little or no role in the development of the media system. The press is in 

private hands, while the radio and television are owned by the government. The 

authorities interfere in the media, although they do it in a relatively subtle way, 

and the media in interpreting events assume a loyalist position in relation to their 

patrons. 

The third category of Arab media systems is the least authoritarian among 

others, and the media enjoys its unprecedented freedom of speech in the Arab 

world. The government’s influence on the media is limited and is done only 

using legal tools. Such a media system exists in Lebanon, where journalists 

enjoy the greatest freedom in the Arab world. The press in Kuwait and Morocco 

also enjoys quite a lot of independence. 

The fourth category of media systems has recently emerged as a result of 

political and social changes in Tunisia, Egypt, Jordan and Algeria. In these 

countries, the main issues of newspapers and newspapers are controlled by the 

state, but there are relatively small titles that are owned by parties or private 

owners. The government influences the media, but often uses legal coercive 

measures, e.g. court judgments. There is an open debate about freedom of 

expression in these countries, but journalists often use self-censorship. This 

category is still undergoing change and it is currently difficult to predict the 

direction of its development [5].  

 

2.2. The development of television in the Middle East 

 

All upgrades that entered the Muslim world were received with great 

caution because of their foreign, usually Latin, origin. Imams, who performed 

the function of religious spiritual guides, feared the incompatibility of technical 

innovations with the Quranic tradition. Telegraph application [6] in the Middle 

East revolutionized communication in the region, because not only geographical 

distance but also physical boundaries were broken. At the turn of the nineteenth 

and twentieth centuries, the press began to develop, but due to a significant 

percentage of illiteracy in the Middle East, which despite changes still exists 

(according to UNESCO data, 27% of the population is affected by illiteracy in 

the Middle East) [UNESCO Institute for Statistixs, Literacy Rates Continue to 

Rise from One Generation to the Next. Fact Sheet No. 45, September 2017, 

FS/2017/LIT/45], its development was limited. Currently, the press market in the 



 
Opinion-forming TV stations in the Middle East 

 

  

83 

 

Middle East has almost completely stopped, due to easily available television 

and the Internet. 

The biggest breakthrough in digitization of the region occurred with the 

development of media communication in the Middle East. Widespread 

broadcasting of the radio signal in the 1920s and television at the turn of the 

1950s and 1960s initiated a new stage in the region. It should be emphasized, 

however, that at the beginning radio and television were loudly and intensely 

criticized, especially by clergy, but over time they were accepted and even used 

for religious and political purposes [7]. The availability of television 

broadcasting, as well as the speed at which information is delivered to recipients, 

have caused the great popularity of this medium in Middle Eastern societies. 

Television outstripped the press, because reading is not needed to receive its 

message, thus overcoming the problem of illiteracy. 

This state of affairs changed with the appearance on the Arab media 

market of Pan-Arab TV stations, which upset the current state control of 

information and became a platform for exchanging views and opinions. The 

Qatari station Al-Jazeera was a pioneer in this field, which thanks to its program 

offer and the presentation of taboos (which include religion, politics and sex in 

the Arab world) initiated the development of a rich and diverse public sphere. 

However, the history of television in the region does not begin with the 

appearance of this station and is much richer. 

The first local television programs began to be produced in the late 1950s 

in Iraq and Lebanon. However, it was only the 1960s that contributed to the 

intensive development of television that was created in every country of the 

region. Only Northern Yemen created his own television station only in 1975, as 

the last state of the region. 

Lebanon had the greatest freedom in building television, as it has been the 

only government in the region since the 1950s to grant licenses to private 

broadcasters. As a result of subsequent armed conflicts in Lebanon, the 

establishment of private television stations became extremely popular, which 

translated into the presentation of unauthorized and therefore often incompatible 

with government policy, information. Therefore, in the 1990s, the Lebanese 

government limited private television activities to four, so each represents one of 

the main Lebanese political and religious groups. 

In addition to state media, residents of the region had access to foreign 

broadcasting stations, depending on where they lived. Inhabitants of the 

Mediterranean coast, that is Morocco, Algeria and Tunisia, who speak French, 

could watch TV broadcast from France. In contrast, the population living in the 

vicinity of US military bases, even in Libya, received a television signal 

broadcast by Americans. The same happened in conservative Saudi Arabia. 

Living near Arabian American Oil Company - ARAMCO, they could watch 

American television programs. 

However, Arab satellite television, present since the 1990s, has gained the 

most popularity in the Middle East. The ease in acquiring and installing a 

satellite television set has become a real window to the world and a feeling of 



 

Sawicka et al/European Journal of Science and Theology 17 (2021), 1, 79-92 

 

  

84 

 

unrestricted freedom. Despite political and, above all, technological changes, 

Arabic satellite television is still the most powerful media instrument in the 

region today. The impetus for the construction of the Arab media centre was the 

First Gulf War, which lasted in 1990-1991, referred to as Operation Desert 

Storm. The reports of its course were transmitted by the American CNN and 

although it was possible to receive its signal in the countries of the Arabian 

Peninsula, the information was transmitted in English, as well as in the 

American narrative. That is why in 1991 Saudi investors, modelled on media 

empires from overseas, formed Middle East Broadcasting (MBC) the first 

private Arab satellite television station addressed to the whole Arab audience. 

The broadcaster’s offer included information and entertainment programs. MBC 

was an uncoded broadcaster that introduced advertising to cover part of the cost 

of television production. However, it should be emphasized that advertising in 

the Islamic environment is very limited, for cultural and religious reasons, which 

generate many restrictions on the broadcast of content and the image of 

advertising spots. Many services, such as loans and bank loans are incompatible 

with the Muslim tradition, and thus there are no recipients for such products. 

Probably for financial reasons, more Arab TV companies emerging in the 

Middle East offered paid access to their channels. Among the broadcasters using 

encrypted television access was Saudi Arabian Radio and Television Network 

(ART) established in 1993. The network was based in Jeddah and the Orbit 

Communications Company founded in 1994. Private television pioneers - 

Lebanese - did not lag behind their Saudi industry colleagues. They launched 

two large satellite stations: Future and Lebanese Broadcasting Company, while 

Syrians - Arab News Network, the satellite program is broadcast from London. 

The station belongs to Siwar al-Assad - cousin of the president of Syria. The 

creators of the Arab News Network emphasized the value of democracy and free 

market as well as freedom of speech, thanks to which the era of Arab culture 

will be revived [8]. 

The problem of freedom of speech in Syria was extremely important. 

Despite the guarantees regarding freedom of the press and speech, enshrined in 

article 43 of the constitution [Constitution of the Syrian Arab Republic, art. 43], 

and the media law of 2011 prohibits monopolizing the media, guaranteeing the 

right of access to information on public matters, and prohibits the arrests, 

interrogations and search of journalists. In practice, however, these rights are not 

respected, especially in those regions of Syria where governmental authorities 

perform their functions. Pursuant to the state of emergency law, it is permissible 

to control press and book content as well as television programs, including 

commercials, because media law prohibits the publication of information 

detrimental to national unity and national security. In addition, it is prohibited in 

Syria to make public information inciting religious conflict or hate crime. In 

addition, it is forbidden to inform about the activities of the armed forces. 

Therefore, in the Syrian constitution, in addition to the provisions on freedom of 

the press, there is a provision in which we read: the media must respect freedom 

of expression, practicing it with awareness and responsibility [9].  It should be 



 
Opinion-forming TV stations in the Middle East 

 

  

85 

 

noted here that Syria, Yemen and Bahrain occupy the worst places in the ranking 

World Press Freedom Index.  
 

3. Opinion-forming Middle East television stations  

 

Television has also become an important element in popularizing radical 

Islam. Preaching anti-Western and anti-Israeli content promotes the media of 

Iran, Syria, Palestine and the Gulf countries. The most important stations 

presenting extreme views, supported on religious and political foundations 

include: Qatari Al-Jazeera, Lebanese Al-Manar and Saudis Iqra and al-Arabiya 

[10]. 

 

3.1. Al-Jazeera 

 

Al-Jazeera, which in Arabic means island, is the most popular Middle 

Eastern television station, based in the capital of Qatar - Doha. The initiator and 

originator of the creation of modern television was the progressive ruler of Qatar 

Hamad ibn Khalifa as-Sani, who donated USD 150 million to start operations. 

Financing Al-Jazeera is still dependent on the generosity of the ruler, as the 

revenues from advertising and announcements as well as the sale of broadcasts 

and subscriptions are insufficient. The beginning of activity is dated November 

1996. Al-Jazeera’s popularity was brought about by reckless reports of important 

events taking place in the Middle East: an operation of Western troops in Iraq 

codenamed Desert Fox in Desert in 1998, Intifada Al-Aqsa in 2000 and the 

American invasion of Afghanistan in 2001. The first editorial team was made up 

of journalists previously working on the BBC World Service channel. In 

addition, a modern dynamics of information transfer was developed, based on 

Western standards. Among the presenters working in the station equality 

prevails, the faces of men and women are widely known. However, the 

television broadcast shows a typically Muslim mentality, because the world of 

war is based on male shoulders. The Al-Jazeera program is based on the 

publication of politically controversial topics, which allows the lack of 

censorship, and thus the station is proud of its freedom of speech. Openness to 

modernity is also positively received by viewers [11]. 

Al-Jazeera breaks Arab-Muslim taboos that were not previously talked 

about in public. TV discussions often raise issues related to criticism of regional 

policy, as well as specific individuals who occupy significant positions in Arab 

governments. The programs also take up religious topics, including the place and 

importance of gender in Arab-Muslim culture. Such activities are the cause of 

numerous controversies related to the television station [12]. 

Television gained international significance as a result of the attack on the 

World Trade Center in 2001 and the war in Afghanistan. She became famous not 

only for war reports broadcast live from the Kabul editorial office, but also for 

the publication of statements by Al-Qaeda and Usama ibn Ladin himself, who 



 

Sawicka et al/European Journal of Science and Theology 17 (2021), 1, 79-92 

 

  

86 

 

was also interviewed on October 11, 2001 by correspondent of Tayser Allouni 

station. 

The significant importance of Al-Jazeera in the Arab world was 

emphasized in 2017. At that time, the Gulf States, including Saudi Arabia, 

Bahrain, Yemen, the United Arab Emirates, and Egypt and the Maldives 

denounced diplomatic relations with Qatar on charges of financing terrorist 

organizations by Qatar. These countries made thirteen demands to the Doha 

authorities to implement them to overcome the crisis. Among them was a request 

to liquidate Al-Jazeera television [M. Dwornik, Historia telewizji Al-Dżazira, 

bezkompromisowej stacji z Kataru (The story of Al-Jazeera TV, an 

uncompromising Qatar station), https://reporterzy.info/3473,historia-telewizji-

al-dzazira-bezkompromisowej-stacji-z-kataru.html, accessed on 11.12.2019]. 

Similarly to European TV stations, Al-Jazeera also started creating 

thematic channels; Al-Jazeera Sport, Al-Jazeera Live, Al-Jazeera Children and 

Al-Jazeera English were created. 

It is also worth paying attention to the symbolism present in the television 

station. The name itself has a symbolic depth. As previously mentioned, Al-

Jazeera means an island, but the word in the Arabic mentality is associated with 

the Arabic name of the Arabian Peninsula, and therefore Jazirat al-Arab. Thus, 

the name itself becomes an element integrating the Arab community, giving a 

sense of community, an extremely important element in the Islamic world. The 

other important symbol is the television logo. The stylized inscription ‘Al-

Jazeera’ took the shape of a tughra, a Sultan’s seal. Considering these two 

symbolic elements together, the following references to the history of Islam in 

Arabia can be seen: the old indigenous culture of the peninsula strengthened by a 

common religion, while the Sultan seal refers to the achievements of Muslim 

civilization [13]. Al-Jazeera also has a website in Arabic and English since 2001 

(http://www.aljazeera.net/portal). 

 

3.2. al-Arabiya 

 

In 2003, the television station al-Arabiya belonging to Saudi Arabia began 

operating. Al-Arabiya initially received a $300 million grant from the Middle 

Broadcasting Network, the Lebanese Hariri Group and investors from Saudi 

Arabia, Kuwait and the Gulf States [H. Brown, E. Guskin and A. Mitchell, Arab 

Satellite News, Pew Research Center, November 28, 2012, https://www. 

journalism.org/2012/11/28/arab-satellite-news/, accessed on 1.12.2019]. This 

news channel, based in the United Arab Emirates, was created to compete with 

Al Jazeera belonging to Qatar. This competition can be seen mainly in the way 

information is presented, including those related to the terrorism. 

As has already been mentioned, the Arab media system is dependent on 

power; this can also be seen from reports of terrorist attacks. Close links with 

politics can be clearly seen in the materials of al-Arabya, which more often 

refers to official sources of information than its competing Al-Jazeera, which, 

according to its motto, tries to present all parties to the conflict. In addition, al-



 
Opinion-forming TV stations in the Middle East 

 

  

87 

 

Arabyia refers to terrorists as jihadists, extremists, and Salafists when Al-Jazeera 

tries to use more neutral terms, such as a fighter. Surprisingly, both stations do 

not emphasize in their accounts of the attacks of the civilian population nor did 

they impose responsibility for the attacks on any entities. Such behaviour 

reflects their political culture, value system and ideological and commercial 

interests. Therefore, the question arises whether the stations can be objective in 

relations regarding important issues of the Arab world and whether they are able 

to cut off their own Arab perspective in such relations [M. el-Nawawy, Terrorist 

or Freedom Fighter? The Arab Media Coverage of ‘Terrorism’ or ‘So-Called 

Terrorism’, Global Media Journal, 2004, http://www.globalmediajournal.com/ 

open-access/terrorist-or-freedom-fighter-the-arab-media-coverage-of-terrorism-

or-socalled-terrorism.pdf, accessed on 10.12.2019]. From the Western 

recipient’s point of view, attacks on American troops in Iraq or the State of 

Israel are terrorist attacks, while for the Arab viewer they are actions against the 

occupation forces and the fight for freedom. 

 

3.3. Al-Manar 

 

The name of the Lebanese television Al-Manar means lighthouse. The 

medium is dependent on the radical Muslim organization Hezbollah, which is 

recognized by some states, including Israel and the United States as a terrorist 

organization. The television station focuses its media message on spreading 

content about hatred of Israel. At the same time, Al-Manar belongs to the group 

of the most popular TV stations with over ten million viewers. In rankings, it 

ranks second, after the Qatari Al-Jazeera, among Arabian TVs [14]. Officially, 

in the European satellite system, receiving Al-Manar is forbidden, but at the 

same time it is possible through the Arab satellites: Arabsat and Nilesat, and 

these remain outside the control of the European Union [7]. 

The station was established in 1991 in Beirut, which from a small, local 

station, developed quickly, achieving the status of the Lebanese Media Group, 

employing several hundred employees. Currently, its content is broadcast round 

the clock, thanks to Iran’s financial support and Muslim donations from around 

the world [15]. The station’s main goal is to support and promote Hezbollah’s 

views, which is why it broadcasts official speeches by the Secretary General of 

the Party of God Hassan Nasrallah. Probably because of this, al-Manar has 

repeatedly been accused of spreading terrorism and Muslim fundamentalism, 

because it often airs songs with the popular chorus: ‘death to Israel and 

America’. The television content also includes religious programs, general news 

from the world and entertainment. However, in many broadcasts, Jews and 

Americans remain a negative hero [10]. 

Americans view Al-Manar as a global terrorist structure and the media 

arm of Hezbollah, an Islamic fundamentalist organization operating in Lebanon, 

thus recognizing television as a terrorist organization. Despite the bombing of 

the headquarters in Beirut, during the war versus Israel in 2006, television did 

not stop broadcasting, making it from a hidden studio [16, 17]. 



 

Sawicka et al/European Journal of Science and Theology 17 (2021), 1, 79-92 

 

  

88 

 

3.4. Iqra 

 

Iqra Arab TV, whose name means recite, read is a religious medium 

whose content is directed to Muslims and followers of other religions in order to 

show true, moderate Islam. The initiator of the creation of television in 1998 was 

the Saudi millionaire Saleh Abdullah Kamel. His television is advertised as a 

safe, Muslim family haven. Recipients are offered a social and religious 

program. In social programs, current problems of everyday life, culture, and 

economic issues are addressed from an Islamic perspective, but also the 

possibilities of combining them and reconciling with a modern vision in force in 

the world. However, in religious programs, Iqra seeks to clear up the 

misunderstandings that have arisen around Islam, wanting to show its true depth 

and content. These programs are designed to deepen the religious knowledge of 

Muslims themselves, but are also intended to disseminate knowledge about 

Islam among non-Muslim viewers [http://iqraa.com/en/Aboutus.aspx]. 

Already in the 21
st
 century, eight more private Arab satellite television 

stations have been created, of which: two are owned by Lebanese, three 

Egyptians and one belongs to Tunisians, Algerians and Saudis. It should be 

emphasized, however, that often private broadcasting companies remain strongly 

dependent on political influence. First of all, for financial reasons, as mentioned 

above, advertising revenues do not cover production costs, and also because of 

personal connections between broadcasting station owners and government 

officials [Radio and Television: Arab Countries, https://www.encyclopedia.com/ 

humanities/encyclopedias-almanacs-transcripts-and-maps/radio-and-television-

arab-countries, accessed on 12.12.2019]. 

The emergence of private television stations in the Arab world was 

accompanied by the emergence of corporate feudalism, in which the main role is 

played by members of royal families, national leaders, etc. In this way, the 

media market is still shaped by the authorities. The MBC media group based in 

Dubai is a clear example of that. It is headed by the son-in-law of the previous 

king of Saudi Arabia, and includes the most popular entertainment programs and 

Al-Arabiya. Panarabic media, which have their headquarters in Egypt until 

recently, were in the hands of businessmen closely associated with the former 

president of the country Hosni Mubarak. The son of the Libyan president, in 

turn, was a monopolist on the Libyan television market [18]. 

 

4. Content of television programs in the Middle East  

 

The subject of Muslim television programs is vast, also in terms of 

ideology. Television in the Middle East has a twofold meaning in the life of 

society: it is a carrier of political propaganda built on religious grounds and is an 

easily accessible source of mass entertainment. The popularity of satellite TV 

has enabled Arabs to learn about the way of life of residents of other parts of the 

world. At the same time, the Middle East has become an addressee and recipient 

of the same television formats present in Euro-American mass culture: series, 



 
Opinion-forming TV stations in the Middle East 

 

  

89 

 

reality shows and game shows. The media market of the Arabian Peninsula is 

dominated by private owners and broadcasters. Despite the cultural differences 

and significant differences in the way of life of the inhabitants of East and West, 

popular among Muslim viewers are gaining titles well known in Europe and the 

United States, such as the series: Hannah Montana, 24 (TV series), Lost, Grey’s 

Anatomy, Desperate Housewives [19]. Thus, international blue screen stars are 

gaining popularity among the Arab-Muslim community. Various reality show 

programs are also popular with Middle Eastern viewers. Undoubtedly, the 

biggest sensation, and also a manifestation of the courage of the TV station 

management, was the production of the Big Brother Arabia program. As in the 

Latin world, the main principle of the program was to confuse different, 

previously unknown people under one roof. The participants of the Arabic 

version of the program were representatives of the Middle East society, and so 

the following lived in the Big Brother house: Saudi, Lebanese, Jordanian, actress 

from Bahrain, Iraqi, semi-Egyptian. However, the outrage of the conservative 

society was too great and after two weeks of broadcasting, the television station 

withdrew the program from the schedule. 

Programs that enable or facilitate media career are extremely popular 

among Arabs. That is why media companies, mainly British ones, willingly 

produced and broadcast worldwide formats in their channels, addressed to 

Muslims. Among them were such programs as: Star Academy, X-Factor Arabia, 

Arab Idol and Master Chef. They have gained popularity among Muslim 

audiences. Probably for this reason, these programs are being increasingly 

implemented by the media market, concentrated in Dubai. Programs targeted at 

young people and in this group of viewers achieved the highest viewership. 

Research shows that young people in the 15-25 age group made up 80% of 

viewers of these programs. Watching the next episodes of the production 

became almost a ritual, and the people participating in the survey stated that the 

daily schedule was subordinated to the broadcasting hours of the program. 

TV station owners, in the struggle for the viewer, compete in 

programming ideas. In addition to world-famous programs, local entertainment 

formats are produced, such as the competition for the best poet of the Persian 

Gulf, the finalist was selected by viewers via text messaging voting, as well as a 

belly dance competition in which twelve women from different countries 

competed, including a French, an Ukrainian and a Brazilian. The Arabs also 

broadcast the Gulf Star program. The purpose of the format was to search for 

vocal talents, but the condition was singing in an Arabic dialect. The main prize 

is fame, career and money [19]. 

The biggest problem of orthodox Islam, in view of the intensively 

developing media industry, concerns television and programs targeted at young 

people. The Middle Eastern response to Latin MTV is the youth television 

4Shbab, based in Egypt, which broadcasts its program also from Bahrain. The 

creator of the channel Ahmed Abu Haiba, wanted to show that Muslims can be 

the creators of modern trends in culture, and at the same time be in harmony 

with religion. The television was established in 2009, and its goal was to 



 

Sawicka et al/European Journal of Science and Theology 17 (2021), 1, 79-92 

 

  

90 

 

promote the idea that Islam is cool, while television broadcasting is not limited 

to broadcasting Quran recitations. At the same time, using Euro-American trends 

does not necessarily mean vulgarity. Increasingly, women are the host of the 

broadcast and for many religious followers of Islam the mere appearance of a 

woman on the screen is a scandal. The talk show host in 4Shbab was the 

Egyptian model Yasmine Mohsen, whose motto is ‘better to controversy with a 

hijab than a bikini’. And yet, opponents of women on the screen still believe that 

a woman's place is at home. The opposition was so great that as a result of 

controversy, the strategic sponsor withdrew. 

In addition to music, Middle Eastern television shows are also reluctant to 

include comedies and cabarets. Only in Egypt, Lebanon and Syria, satirical and 

cabaret programs are not censored. Fears of making fun of the authorities are too 

great, which is why the rule is not to provoke. 

In addition to purely entertainment content, preacher television programs 

are also extremely popular in which religious teachings are presented and 

explained. These programs are also becoming an element of propaganda in 

which radical and extreme views are disseminated, such as calls for terrorist 

attacks in various parts of the world, especially in Europe. Does this mean, 

however, that all Islam can be equated with supporting terrorism as a way of 

acting and of the terrorists themselves? The answer is complicated and 

ambiguous. When explaining it, account should also be taken of the definition of 

terrorism as well as reflection on the interdependence between terrorism and the 

media. 

 

5. Conclusions 

 

By the end of the 1990s, Arab media could be referred to as ‘tribal’ media 

operating within specific territories. The regime, through its policy, blocked the 

transmission of information from outside the system. In this way, the recipients 

of the media had no chance to familiarize themselves with a presentation of 

reality other than government interpretation. In addition, in the absence of the 

dissemination of common content for different societies, the prospect of mutual 

exchange of views and views was very limited, if not impossible. The 

consequence of this policy was the lack of a public sphere, because the media 

acted as one-way information carriers - messages were passed from power to 

society, without any kind of feedback. 

Only the emergence of transnational Arab satellite television changed 

Arab media policy. The widespread use of satellite antennas in Arab countries 

has resulted in the Panarabic news television signal reaching every corner of this 

region of the world, even to the poorest Palestinian refugees. It has become 

impossible to maintain the current tribal media system. Arab news stations upset 

the current state control of information, have become a platform for the 

exchange of views and opinions, questioned the existing status quo through open 

debate on topics such as Iraq, Palestine, Islamism, Arab identity or by raising 

other important social and political issues. The discourse conducted on their 



 
Opinion-forming TV stations in the Middle East 

 

  

91 

 

antennas redefined the issue of what it means to be an Arab and transformed the 

sphere of political possibilities [20]. 

The enormous popularity of Al-Jazeera, which since 2000 has been 

watched almost universally throughout the region, creating a kind of common 

knowledge and opinion platform, forced competitors to adapt to its standards. 

Saudi Arabia, other Arab states and external political powers such as the United 

States have launched transnational television stations. National media have also 

evolved and had to change their programming offer and broadcasting style in 

order to keep their audience with them. Thus, the Al-Jazeera revolution initiated 

the development of a rich and diverse public sphere [M. Lynch, The Rise and 

Fall of the New Arab Public Sphere, Current History, December 2015]. 

Secondly, the transnational Arab media have wiped out all efforts by Arab 

regimes to create fenced off, fully controlled national media systems. With such 

an extensive segment of satellite TV stations, it has become impossible to 

control all TV programs broadcast from outside the borders of a given country. 

Arab states have chosen various options to deal with this problem. For example, 

‘mildly’ authoritarian countries such as Egypt encouraged liberalization and 

privatization in the broadcasting sector in order to be able to deal with pan-Arab 

Al-Jazeera news stations. Hard authoritarianisms such as Syria, for example, had 

to tolerate the side effects of the spread of satellite antennas, and thus other Arab 

TV stations, while not making any significant diversification in their own media 

system. 

Classical pan-Arabism in the period from World War II through the 1970s 

boiled down to joining the Arabs in the fight against Israel and the West. 

Currently, Arabic news TVs represent a new dimension of pan-Arabism, 

including by offering completely new programs in both form and content, and 

providing better political information to their viewers [K. Hafez, Arab Satellite 

Broadcasting: Democracy without Political Parties?, Transnational 

Broadcasting Studies, 15(1) (2006)]. 

Given the role that Pan-Arab TV news stations have started to play, the 

question arises: how big is their role in forming Arab public opinion on 

particularly sensitive issues such as terrorism? Is it possible to maintain 

objectivity towards events that directly affect Middle Eastern societies or are 

related to Islamic principles? Is it possible to report events without applying a 

‘filter’ of religion or culture? 

The question also arises to what extent the TV content presented 

influences viewers with extremist tendencies. This message may be conducive to 

the use of fundamental religious principles for their own, often selfish purposes, 

and thus become a significant threat to the security not only of the region, but 

also of other parts of the world, especially Europe. It should also not be 

forgotten that these televisions, as well as materials available on websites, are 

also becoming an inspiration for Muslims who do not speak Arabic. It should be 

remembered at this point that the most dynamic radicalization movements are 

currently operating in the Muslim regions of the Caucasus and Central Asia. 

 



 

Sawicka et al/European Journal of Science and Theology 17 (2021), 1, 79-92 

 

  

92 

 

References 
 

[1] J. Skorus, Zarządzanie Mediami, 3(1) (2015) 77-91. 

[2] A. Piwko, Kultura-Media-Teologia, 2(29) (2017) 145-157. 

[3] H. Toros, Critical Studies on Terrorism, 2(1) (2009) 103-109. 

[4] R.D. Berenger and M. Taha, Contextual Ethics and Arab Mass Media, in Global 

Media Ethics: Problems and Perspectives, S.J.A. Ward (ed.), Blackwell Publishing 

Ltd., Oxford, 2013, 89-110. 

[5] W.A. Rugh, Arab Mass Media: newspapers, radio and television in Arab politics, 

Greenwood Publishing Group, London, 2004, 24-26. 

[6] C. Issawi, The Fertile Crescent 1800-1914, Oxford University Press, Oxford, 1988, 

219. 

[7] M.U. Tworuschka, Religie świata. Islam (World Religions - Islam), Agora, 

Warszawa, 2009, 112-113. 

[8] M. Tungate, Reed Business Information, 8 (1998) 33. 

[9] K. Czajkowska and A. Diawoł-Sitko, Systemy polityczne wybranych państw 

Bliskiego Wschodu (Political systems of selected Middle East countries), Dialog, 

Warszawa, 2012, 215-217. 

[10] M. Nowak, Radykalizacja wyznawców islamu poprzez wybrane media 

muzułmańskie – główne treści, kształtowany światopogląd i wynikające z tego 

zjawiska zagrożenia (Radicalization of followers of Islam through selected Muslim 

media - main content, shaped worldview and the resulting threats), in Polityka 

medialna instytucji państwowych w obszarze zagrożeń terrorystycznych (Media 

policy of state institutions in the area of terrorist threats), L. Bełza & J. Rybak 

(eds.), Biuro Bezpieczeństwa Narodowego, Warszawa, 2009, 31-32. 

[11] E. Machut-Mendecka, Kultura arabska. Mity, literatura, polityka (Arabic culture. 

Myths, literature, politics), Eneteia, Warszawa, 2012, 50-60. 

[12] Z. Sawicka, Social Communication Online Journal, 1(1) (2012) 23-33. 

[13] E. Machut-Mendecka, Złota kula spadająca do błękitnych wód -mitologia Al-

Dżaziry (A golden ball falling into the blue waters (Al-Jazeera mythology), in 

Państwo Katar. Gospodarka - polityka - kultura (State of Qatar. Economy - politics 

- culture), K. Górak-Sosnowska & R. Czulda (eds.), Ibidem, Łódź, 2009, 209. 

[14] Z. Sawicka, Kultura-Media-Teologia, 39(4) (2019) 32-49. 

[15] M. Piotrowski, Biuletyn PISM, 23(1260) (2015) 2. 

[16] R. Qureshi, A. Gulraiz and Z. Shahzad, Social Communication Online Journal, 

2(14) (2016) 20-30. 

[17] K. Mroziewicz, Terrowizja (Terrovision), in Media i terroryści (Media and 

terrorists), T. Goban-Klas (ed.), Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 

Kraków, 2009, 150-152. 

[18] L. Pinatak, Arab Media and the Al-Jazeera Effect, in Global communication. 

Theories, Stakeholders and Trends, T.L. McPhail (ed.), Blackwell Publishing Ltd., 

Oxford, 2010, 294. 

[19] M. Nowaczek-Walczak, Milionerzy inaczej, czyli jaka jest najdłuższa podróż, którą 

kiedykolwiek odbył człowiek? - podróż Proroka Muhammada z Jerozolimy do 

Nieba (Millionaires differently, i.e. what is the longest journey that a human has 

ever made? - Prophet Muhammad's journey from Jerusalem to Heaven), in Zachód 

a świat islamu. Zrozumieć Innego (The West and the Islamic World. Understanding 

the Other), I. Kończak & M. Woźniak (eds.) Ibidem, Łódź, 2012, 165. 

[20] E. Ghrareeb, Middle East J., 3(54) (2000) 395-418. 

 


